مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» فواید نوشیدن آب برای لاغری و کاهش چربی بدن

فواید نوشیدن آب برای لاغری و کاهش چربی بدن

در جستجوی راه های مختلف برای درمان چاقی و کاهش چربی بدن، سری هم زدیم به فواید نوشیدن آب برای لاغری. بله مایه حیات هم می تواند موجب تناسب اندام و سوزاندن چربی های بدن شود. کارشناسان در مورد تأثیرات و فواید نوشیدن آب برای لاغری نظرات گوناگونی دارند اما تردیدی وجود ندارد که آب رسانی مناسب به بدن مفید است. در این مطلب از مجله عروسی ، دلایلی را که مصرف آب منجر به لاغری سالم می شود برایتان می گوییم پس با ما همراه باشید.

از جمله فواید نوشیدن آب می توان به سوزاندن کالری بیشتر اشاره کرد. اکثر مطالعات ذکر شده در ادامه، به تاثیر نوشیدن ۰.۵ لیتر آب اشاره دارد. نوشیدن آب میزان سوزاندن کالری‌ یعنی متابولیسم بدن را افزایش می دهد.

برای اثبات این موارد، مطالعه‌ای درباره اضافه وزن و چاقی کودکان انجام شد که نشان داد مازاد انرژی های مصرفی پس از نوشیدن آب سرد تا ۲۵٪ افزایش می یابد. مطالعه‌ای دیگر در زمینه اضافه وزن، تاثیرات مصرف زیاد آب تا بیشتر از ۱ لیتر در روز را بر روی زنان بررسی نمود. یافته ها نشان داد که در یک دوره ۱۲ ماهه، ۲ کیلو از وزن آنها کاسته می شود. از آنجایی که این زنان به جز نوشیدن بیشتر آب هیچ گونه تغییر دیگری در شیوه زندگی خود ایجاد نکرده بودند، این نتایج بسیار قابل توجه بود. هر دوی این مطالعات نشان داد که نوشیدن ۰.۵ لیتر آب منجر به سوزاندن ۲۳ کالری بیشتر می شود. که در مقیاس سالانه، حدود ۱۷۰۰۰ کالری یا بیش از ۲ کیلوگرم چربی است.

مطالعات متعدد دیگری در این زمینه صورت پذیرفت که در آن به افراد مبتلا به اضافه وزن روزانه و به مدت ۱ هفته ۱ تا ۱.۵ لیتر آب داده شد. نتایج، کاهش چشمگیری در وزن، شاخص توده‌ بدنی، دور کمر و چربی بدن را نشان می داد.

این نتایج مادامی که آب سردتر بود، چشمگیرتر می شد. هنگامی که آب سرد می نوشید، بدن از کالری بیشتر برای گرم نمودن و رساندن دمای آب به دمای بدن کمک می گیرد. البته آب خیلی سرد هم توصیه نمی شود زیرا ممکن است برای سیستم گوارش و کبد مضر باشد.

برخی ادعا می کنند نوشیدن آب قبل غذا اشتها را کم می کند. در واقع، حقایقی در ورای این موضوع نهفته است، اما تقریبا فقط به افراد میانسال و مسن محدود می گردد. مطالعات نشان می دهد میانسالانی که قبل از هر وعده غذا آب می نوشند وزنشان تا دو کیلوگرم در طی یک دوره ۱۲ هفته‌ ای کاهش می یابد.

در یک مطالعه متشکل از دو گروه شرکت کننده میانسال مبتلا به اضافه وزن و چاقی مشخص شد گروه اول که قبل هر وعده غذایی آب می نوشیدند تا ۴۴ درصد بیشتر از گروه دوم که قبل غذا آب نمی نوشیدند، کاهش وزن داشتند. مطالعه ای دیگری نیز در این زمینه نشان داد نوشیدن آب قبل صبحانه میزان چربی مصرفی در این وعده را تا ۱۳ ٪ کاهش می‌ دهد.

اگر چه ممکن است نوشیدن آب قبل از وعده های غذایی برای افراد میانسال و مسن تر بسیار مفید باشد، اما مطالعات در این زمینه بر روی افراد جوانتر، حاکی از کاهش چشمگیر و مشابهی در مصرف کالری نیست.

نوشیدن آب بیشتر با کاهش مصرف کالری و عدم ابتلا به افزایش وزن پیوند خورده است. از آنجا که آب به طور طبیعی فاقد کالری است، پس به طور کلی با مصرف کالری کمتر در ارتباط است. مادامی که آب را جایگزین سایر نوشیدنی های پر کالری و مملو از شکر کنید، این امر محقق می شود. مطالعات نشان می دهد افرادی که غالبا آب می نوشند به طور متوسط ۹ درصد کمتر از دیگران کالری جذب می کنند.

نوشیدن آب هم چنین می تواند مانع از افزایش وزن در طولانی ‌مدت گردد. به طور کلی، هر چهار سال به وزن یک فرد معمولی حدودا ۱.۴۵۰ کیلوگرم اضافه می‌شود. این میزان ممکن است با رعایت موارد زیر کاهش یابد:

– اضافه نمودن یک فنجان آب به مصرف آب روزانه ممکن است این اضافه وزن را تا حدود ۰.۱۳ کیلوگرم کاهش دهد.

– عدم مصرف نوشیدنی های حاوی شیرین کننده و جایگزین نمودن آنها با یک فنجان آب، افزایش وزن ۴ ساله را تا ۰.۵ کیلوگرم کاهش می‌دهد.

– تشویق کودکان به نوشیدن آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا مانع از اضافه وزن و چاقی آنها می شود.

– اخیرا مطالعه‌ای در رده سنی محصلین و با هدف کاهش نرخ چاقی با تشویق کودکان به نوشیدن آب صورت پذیرفت، آنها فواره های آب را در ۱۷ مدرسه نصب کردند و دروسی مبتنی بر مصرف آب برای پایه دوم و سوم ارائه نمودند. پس از اتمام سال تحصیلی، خطر ابتلا به چاقی به طور گسترده در مدارسی که مصرف آب را افزایش داده بودند تا ۳۱٪ کاهش یافته بود.

چه میزان نوشیدن آب برای لاغری لازم است؟

بسیاری از مقامات بهداشتی نوشیدن ۸ لیوان آب در روز را توصیه می کنند. اما این میزان کاملا در نوسان و تصادفی است، زیرا همانند بسیاری از چیزهای دیگر، نیاز به آب در کل به بدن فرد بستگی دارد. برای مثال، افرادی که تعرق بالایی دارند یا به طور منظم ورزش می کنند، احتمالا به نسبت افرادی که چندان فعال نیستند به آب بیشتری نیاز دارند. لازم است افراد مسن‌ و مادران شیرده نیز نسبت به نوشیدن و جذب آب توجه بیشتری داشته باشند.

به یاد داشته باشید که بدن از بسیاری غذاها و نوشیدنی ها مانند، قهوه، چای، گوشت، ماهی، شیر و به ویژه میوه ها و سبزیجات آب دریافت می کند. به عنوان یک قاعده تقریبی، شما باید همیشه زمانی که تشنه‌اید آب بنوشید و به اندازه کافی بنوشید که تشنگی خود را برطرف کنید. اگر متوجه شدید که سردرد دارید، حال بدی دارید، دائما گرسنه هستید یا مشکل تمرکز دارید، پس ممکن است دچار بی‌ آبی خفیف شده باشید.

براساس مطالعات، نوشیدن روزانه‌ ۱ تا ۲ لیتر آب (۴ تا ۸ لیوان) برای کمک به کاهش وزن کفایت می کند.

اما در نظر داشته باشید که این تنها یک قاعده عمومی است. برخی افراد به میزان کمتری آب نیاز دارند، حال آنکه سایرین به مقدار بیشتری نیاز دارند. همچنین نوشیدن آب بیش از حد نیز می تواند منجر به مسمومیت آبی شود. حتی در موارد حاد مانند مسابقات، نوشیدن آب منجر به مرگ شده است زیرا اگر تعریق زیاد باشد و آب زیاد بنوشید و ولی املاح و موادمعدنی به بدنتان ندهید، املاح خونتان کم شده و خون رقیق می شود که این حالت منجر به مسمویت با آب می شود.

به خاطر داشته باشید که اگر مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستید و باید میزان چشمگیری از وزن خود کم نمائید، علاوه بر وجود فواید نوشیدن آب کارهای دیگری نیز باید انجام دهید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده