مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مراسم حنابندان چیست و چگونه برگزار می شود؟

مراسم حنابندان چیست و چگونه برگزار می شود؟

مراسم حنابندان که آخرین رسم از آداب عروسی ایرانی می باشد، جشنی است که در واقع به خاطر خداحافظی عروس از خانواده اش و آخرین شب سکونت وی در منزل پدری اش برگزار می شود. در قدیم الایام رسم بر آن بود که سینی حنا دور تا دور مجلس گردانده میشد و زنان حاضر در مراسم تماما دست های خود را به حنا آغشته می کردند. باور ایرانیان باستان این بود که حنا از بهشت است و نشانه ای از شادی، محبت و کامروایی دارد.

این مراسم در هر شهر با شیوه ای خاص برگزار می شود ولی درکل حنابندان یعنی خیساندن و آماده کردن حنا و سپس آغشته کردن دست و پای عروس و داماد به آن می باشد. در گذشته سنت این جشن چنین بود که حنا در منزل داماد تهیه می شد و داماد آن را همراه خانواده اش با ساز و آواز به منزل عروس می برد و با اجازه بزرگ ترها مراسم حنابندان را شروع می کردند. خواهر عروس دستان عروس را و برادر داماد دستان داماد را حنا می بستند.

در برخی شهرها عروس در مراسم حنابندان شال قرمز رنگی روی سر خود می اندازد و دست راست خود را بالای سرش می گیرد و تمام حاضرین در مجلس هدایایی را در دست او می گذارند. امروزه حنا را پس از خیساندن و آماده کردن در سینی های زیبای خاصی می گذارند و روی حنا را طرح دار می کنند و بر طبق رسوم آن را برای خانواده ی داماد و یا عروس می برند. گاهی هم خانواده عروس و داماد هر کدام جداگانه برای اقوام خود حنا را آماده می کنند و رقابتی برای این که کدام فامیل به شکل زیباتری این کار را انجام می دهند وجود دارد.

مراسم حنابندان امروزه زیاد مرسوم نیست زیرا سایر جشن های اصلی برای هر دو خانواده بسیار هزینه داشته اند و با توافق خانواده ها این جشن برگزار نمی شود. در حالی که در بسیاری از روستا ها و شهرستان ها این جشن جزء جدا نشدنی جشن های ازدواج است. معمولا عروسی شامل دو بخش است، اول حنابندان که در شب قبل از عروسی انجام می گیرد و دوم مراسم اصلی عروسی که در گذشته های دور بین هفت تا ده شبانه روز برگزار می شد و پذیرایی از مهمان ها عموما با نقل، شیرینی، شربت، میوه انجام می گرفت.

مراسم حنابندون مانند بقیه مراسم های عروسی تشریفات خاص خودش را دارد. این تشریفات شامل انتخاب کیک حنابندون، تزیین حنا، انتخاب لباس مناسب برای عروس خانم، تزیینات محل برگزاری مراسم حنابندون و گاهی انتخاب آتلیه عروس می باشد. با این که این مراسم در بین اقوام ایرانی به دلیل هزینه های زیاد مجلس عروسی کم رنگ شده است. باز هم خانوداه هایی هستند که به برگزاری باشکوه مراسم حنابندون اهمیت زیادی می دهند، از این رو برای به یادگار ماندن صحنه های مختلف این شب مانند برش کیک حنابندون، شعر خوانی حنابندون، مالیدن حنا به کف دست عروس و داماد و … از بهترین آتلیه فیلمبرداری عروسی می خواهند که این لحظات را برای آنها ثبت کند.

در مراسم حنابندون بیشتر، اقوام نزدیک عروس و داماد حضور دارند، از آنجا که این مراسم بعد از شام برگزار می شود، بیشتر خانواده ها برای پذیرایی میهمان ها از میوه، شیرینی و نوشیدنی مناسب فصل استفاده می کنند. بعضی افراد به جای شیرینی از همان کیک حنابدون برای پذیرایی استفاده می کنند. بنابراین با توجه به تعداد میهمان های خود، کیک حنابدون را سفارش می دهند. برای انتخاب مدل بهترین کیک حنابندون علاوه بر دیدن طرح های قنادی های مختلف، می توان از طریق جست و جو در اینترنت بهترین مدل کیک حنابدون را انتخاب کرد. هزینه های این مراسم بین خانواده عروس و داماد تقسیم می شود به طوری که هزینه پذیرایی و کیک حنابندون بر عهده خانواده عروس و هزینه لباس و آرایشگاه عروس بر عهده خانواده داماد می باشد.

برای آن که مراسمی به یادماندنی و ویژه داشته باشید سعی کنید هدیه ای کوچک به میهمانان خود بدهید. این هدیه اگر دست ساز باشد دوست داشتنی تر است. از آنجایی که مراسم حنابندان شما متفاوت است، هدیه ای هم که به دوستان خود می دهید باید متفاوت باشد. هدیه هایی که نام شما روی آن حک شده و یا هدایایی که بتوان آنها را نگه داشت و بعد از مدتی دور ریخته نشوند انتخاب مناسبی برای مراسم حنابندان خواهد بود.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده